Saturday 10 January 2015

Tips Menyusu Bayi di Peringkat Awal

Assalamualaikum,

Tempoh menyusukan anak adalah tempoh yang sangat mencabar kepada kaum ibu, terutama di permulaan menyusukan bayi. Ibu cepat penat dan 'berperang' untuk menyusukan bayi yang baru lahir disebabkan susu yang keluar tidak dapat menampung keperluan bayi. Minggu pertama lebih kepada tempoh perkenalanan antara ibu dengan bayi. Dalam tempoh ini, ibu biasanya mengenal pasti tabiat penyusuan anak kerana setiap anak itu berlainan tabiatnya. Ada yang kuat menyusu dan ada yang kurang menyusu. Untuk memastikan bayi mendapat nutrien yang baik, ibu perlu mendapatkan zat-zat yang baik dari permakanan.

Apa yang saya buat untuk memastikan bayi puas menyusu dan mendapat nutrien yang baik?

  • Makan setiap 4 hingga 6 jam sehari. Tak perlu makan banyak, cukup sekadar memberi tenaga dan membolehkan susu terhasil. Makan banyak kali lagi ok daripada makan banyak sekali.
  • Ambil suplemen yang sesuai. Dalam tempoh awal ni saya mengambil 2 suplemen Shaklee yang 'hot' iaitu ESP dan Ostemarix. Selepas sebulan baru ambil Alfalfa Complex
    • ESP adalah sumber protein yang membantu menghasilkan susu ibu yang pekat, di samping memberi tenaga berpanjangan kepada ibu. 
    • Ostematrix pula sebagai sumber kalsium kepada ibu menyusu dan untuk mengatasi musuh No. 1 ibu berpantang iaitu sembelit.
    • Alfalfa Complex saya ambil lewat sebab bayi jaundis. Alfalfa Complex ni bertindak sebagai 'milk booster'.
  • Tidak lupa juga banyak minum air antara 2 - 3 liter sehari. Ibu menyusu cepat kehilangan air.

SET MENYUSU ASAS

 

Pengedar Sah Shaklee
Maisarah
FB - Mai Raqib
0137682087


No comments:

Post a Comment