Sunday 15 March 2015

Soya Bahaya?

Assalamualaikum,

Ada tak kawan-kawan yang ragu-ragu dengan khasiat soya? Kalau ada, hari ni saya nak kongsi dengan kawan-kawan perbezaan soya ESP Shaklee dengan soya lain.
Kredit kepada Ratu Hati

ESP ialah protein..kenapa protein penting?



Sebab Protein adalah salah satu makanan terpenting untuk badan kita. Tubuh badan kita terdiri daripada protein seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibody, enzim, hormone, haemoglobin dan sel-sel. Keseluruhan sel-sel (anggaran jumlahnya 60 trillion) yang membentuk tubuh badan,

Fungsi protein yang utama:

  1. Membina sel-sel baru
  2. Menggantikan sel-sel badan yang tua, rosak dan mati dengan sel-sel yang baru, 


APA yg BEST tentang ESP ?


  • Sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian, 
  • Berasaskan soya bukan-GMO yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol.
  • Terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif, 
  • Membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormone yang sempurna. 
  • Membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah.
  • Kandungan lemak dlm ESP sangat minum iaitu (1gm) dan tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah. 
  • Mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga.
  • Paling penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet.


Kelebihan ESP 


  • Menjadikan kulit muka cantik, halus,gebu dan berseri, 
  • Membantu hilangkan parut jerawat di muka.
  • Memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan semakin sihat dan kurang letih, 
  • Menganjalkan kulit dan menganjalkan kembali payudara yang kendur.
  • Cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan.
  • Menyokong kesihatan imunisasi badan, mengawal paras kolesterol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat.


ESP membantu memudahkan penyerapan vitamin atau suplemen yang kita ambil setiap hari dan membolehkan kita mendapat kesan yang lebih baik.

Nak tau kenapa ESP soya BERBEZA daripada soya biasa?

BERIKUT ADALAH 7 KRITERIA UTAMA PEMILIHAN SOYA DALAM PENGHASILAN ESP

Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh dan membesar secara organik ~ Kenapa kacang soya mesti ditanam secara organic?Satu kajian penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.. Dan dari segi kajian..sudah terbukti ada hubungkait antara kanser dan Nitrat. Jadi amatla penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran kacang soya ni.

Kacang soya tu mestilah Non GMO ( tak dihasilkan secara ubahsuai genetik) ~ Kenapa soy protein mestilah tidak diubah suai secara genetik?Secara umumnya..kos penghasilan soya yang diubah suai genetik ni adalah murah (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural), dan untuk menjimatkan kos, kebanyakkan syarikat menggunakan soya yg dihasilkan secara ubahsuai genetik. Dr. Louis J. Pribyl, seorang saintis Brazil menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.

Protein Soya tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu ~ Ni ciri yang amat penting..Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone,jus penghadaman,antibodi, enzim. Jika satu asid amino perlu tiada, sistem imun berkurang sebanyak 30% dan fungsi utama tubuh terganggu atau mati.

Dalam proses pembuatan soy isolate, emping soya mesti dibersihkan dengan air bukan dengan alkohol ~ Jika emping soya dicuci dengan alkohol, ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%! Sedangkan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan lain-lain. Isoflavones juga perlu dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang
Bahan 'anti-thyroid'/'anti-growth' mesti disingkirkan - Soya yang mentah mengandungi bahan 'anti-growth' dan 'anti-tyrosine' sedangkan kalau kekurangan bahan2 ni akan menyebabkan tekanan darah rendah, suhu badan menurun, dan sindrom kaki lesu.

Proses pembuatan protein soya sebaiknya tanpa pemanasan ~ Asid amino sangat semsitif dengan suhu yg panas. Satu kajian menunjukkan protein yang dimasak memusnahkan sehingga 50% kandungan Asid Amino Perlu. Kekurangan asid amino perlu secara berlarutan mengakibatkan pertumbuhan otak, hormon dan tisu-tisu badan terganggu.

Soy isolate itu mesti ditambah dengan Kalsium ~ Kajian mendapati bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Oleh sebab itu, Kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam protein soya tersebut untuk meneutralkan kembali serbuk soya.

Pengedar Shaklee Sungai Koyan & Kuala Medang
Maisarah
Hubungi 013 768 2087
WhatsApp 013 768 3087

No comments:

Post a Comment